Jak dobrze zorganizować sobie miejsce do pracy zdalnej?

Jak dotąd praca zdalna istniała jako dodatek do pracy biurowej. Zwykle była pewną formą zachęty dla pracownika. Teraz z powodu nadal utrzymującej się pandemii wielu z nas siedzi w tzw. home office. Jednak nie każdy potrafi poradzić sobie z tym trybem pracy. Kluczem jest odpowiednia organizacja. Jak wobec tego efektywnie wykonywać pracę z domu?

W związku z bieżącym stanem epidemiologicznym, dużo przedsiębiorstw zdecydowało się przejść na systemem pracy zdalnej. Dla części pracowników, którzy nie mieli uprzednio doświadczenia z takim trybem pracy, skuteczne zaplanowanie czasu jest ogromnym wyzwaniem, gdyż wymaga od nich zastosowania kilku nowych zasad.

Jak stworzyć wygodne miejsce do pracy w mieszkaniu?

Na wstępie powinno się wyznaczyć sobie wygodne miejsce do pracy. W pożądanych warunkach jest to pokój specjalnie dla niej przeznaczony. Jednak nie zawsze jest to wykonalne. Czasem posiadamy zaledwie kilka metrów kwadratowych przestrzeni na postawienie stolika albo biurka i to również się sprawdzi. Istotne jest jednak to, żeby strefa pracy była odseparowana od strefy osobistej. Obowiązkowo musimy też zwrócić uwagę na oświetlenie, by w miarę możliwości było naturalne.

Jak tanio urządzić miejsce do pracy? Jeżeli nie masz na wyposażeniu mieszkania stosownego biurka czy krzesła to zalecamy zdecydować się na jego zakup od znajomych czy też sprawdzić regionalne ogłoszenia o sprzedaży na portalach społecznościowych.

Praktyczne rozplanowanie trybu pracy

W trakcie pracy w domu istotna jest samodyscyplina i sumienność w realizowaniu obowiązków. Starajmy zachowywać się tak, jak w czasie pracy w biurze. W przypadku, jeśli nasze godziny pracy nie są z góry określone, to radzimy wybrać te, w których pracujemy najefektywniej. Warto mieć na uwadze, aby w ciągu godzin pracy nie wykonywać domowych obowiązków. Dobrym sposobem na skupienie się na pracy jest zablokowanie powiadomień z portali społecznościowych i stosowanie techniki Pomodoro, która polega 25 minutowych cyklach pracy z 5 minutową odstępem pomiędzy kolejnymi zadaniami.

Domowy dress code

Dzień spędzony w szlafroku mimo, że zdaje się być świetnym pomysłem, może niekorzystnie wpływać na nasze zaangażowanie. Codzienny strój może być na tyle wygodny, że będzie wywoływać rozleniwienie. Żeby temu udaremniać warto zadbać o swój ubiór, w szczególności jeżeli w godzinach pracy zdarzają się zebrania przez internet. Poczujemy się wtedy bardziej profesjonalnie.

Utrzymanie relacji z kolegami z pracy

W przypadku przejścia na zmiany pracy na tryb zdalny znikają zwyczaje biurowe jak codzienne rozmowa przy herbacie, wspólny dojazd czy wyjście na lunch. Do podtrzymania koleżeńskich stosunków ze współpracownikami warto użyć popularnych komunikatorów np. Messenger. W razie konieczności omówienia czegoś równocześnie z większą grupą pracowników, wygodniejsze będzie spotkanie online przez Google Meet, Zoom czy Skype. Gdy odczuwamy potrzebę rozmowy, warto poruszyć z kolegami z pracy też tematów osobistych. W home office bardzo ważne jest utrzymanie komfortu mentalnego, zwłaszcza kiedy tylko okazjonalnie spotykamy ze znajomymi.